Archive for mai, 2009

Engeli-brødrene i fint driv over Vidden

Posted on mai 30, 2009. Filed under: Lars E, Marius E, Vidden |

I dag hadde Engeli-brødrene en knalldag i byfjellene med en flott tur over Vidden. Marius er en gammel traver i denne traséen, med nærmere tyve turer bak seg. For min del ble dette aller første gang. Vi tok Fløybanen opp og startet stoppeklokkene utenfor øvre endestasjon. Oppover mot Brushytten og videre opp Rundemanen holdt vi et kontrollert, men lovende tempo.

På strekningen fra Rundemanen til Ulriken gikk farten enda litt opp. Marius løp til tider så heseblesende fort i det kuperte terrenget at han kunne kjenne en slags berg-og-dal-bane-effekt på kroppen. Imponerende innsats og høy geitefaktor! Jeg klarte ikke å følge dette intervall-tempoet, og måtte nøye meg med å holde stabil, godkjent joggefart. Vi kom i mål på tiden 2.21, noe Marius anslår å være hans beste tid. Lettere beruset av den gode innsatsen, bestemte vi oss for å sette som mål å klare turen på under to timer i løpet av 2009. Seriøst!

I dag ble motbakkeløpet Ulriken Opp arrangert og vi møtte mange spreke deltakere i målområdet. Turen ned fra Ulriken og videre inn til sentrum gikk sørgelig tregt, mye takket være mine tarvelige knær, som trolig har en biologisk alder på nærmere 100 år. Turen ble avsluttet på verdig vis, med en medium stor og medium gjev rullekebab i Marken.

Jeg gikk med pulsbelte og gps-computer i dag, og som vanlig har jeg lagt ut informasjon om turen (kart, fart, puls osv.) på Garmin Connect

Reklamer
Les hele innlegget | Make a Comment ( 3 so far )

1, 2, 3, 4…..

Posted on mai 25, 2009. Filed under: Bettine C, Mathias C |

Ulrikken, første topp og lykkelig uvitende om hvor tøft det er å komme seg ned der ifra;)

Fløyen!

Rundemannen, 3. topp, her blåste det litt surt så det ble en kjapp pause!

Sandviksfjellet, og siste klipp etter 6 timer på tur, men aldri sur:)

Les hele innlegget | Make a Comment ( 3 so far )

Gulfjellet Rundt 2009

Posted on mai 24, 2009. Filed under: Dag G, Gaute Ø, Gulfjellet Rundt, Lars E, Rune SO, Sykkel, Sykkelritt |

Turrittet Gulfjellet Rundt ble arrangert av CK Henie for 26. gang under topp værforhold. Lett overskyet, fin temperatur og lite vind. Rittet er på ca 8,4 mil og beste tid ble 2.15.51. Starten gikk kl 10.00 fra Os Gymnas. Løype, fart, puls og stigning på Garmin Connect

Ingen varmer opp som Dag Grønnestad – med 3,5 mil på sykkel fra Eidsvågsneset til Os like før startskuddet. Jeg må innrømme at jeg var litt usikker på om han hadde krefter nok til å komme seg opp Vallaheiene, men da han fosset forbi meg i starten av bakken, var det nok på tide å konsentrere seg om egne klatreferdigheter. Jeg så ikke mer til Dag.

Da jeg nådde toppen av bakken var jeg ganske alene og det var minst 500 meter frem til feltet. Med god fart og frykt-for-å-sykle-syv-mil-alene-blikket, klarte jeg å hente igjen feltet, på ca 20 mann, etter noen kilometer. Feltet holdt sammen innover mot Trengereid og hadde tildels god rullefart.

Opp mot Gullbotn fikk jeg igjen smertelig oppleve hvor tungt det er se feltet forsvinne i det jeg endelig får hodet over toppen av bakken. Men med nærmere 90 kilo på pedalene så kan det i det minste gå fort nedover, og jeg klarte å hente inn troppen et par kilometer etter innkjøringen mot Os. Fint inn i rullen igjen, men preget av kraftetappen. Klarte å henge med helt til toppen av Rødslien, men igjen var den siste kneiken selvfølgelig litt for tøff. Feltet forsvant foran meg og jeg syklet den siste milen alene i grei fart inn mot mål. Jeg må nok lese Dag sitt innlegg om intervalltrening en gang til, tenker jeg.

Jeg kjenner ikke så mange av de som deltok i dag, men jeg kan nevne at Rune Stigum Olsen gjorde et meget godt ritt og kom inn på 2.17.27, bare halvannet minutt bak bestetid. I samme felt satt også Andres Finne og Fredrik Olsen fra ÅCK. Det er bare å ta av seg hjelmen for slike resultat. Dag kom inn på 2.32.10, jeg på 2.37.34 – (16 minutter raskere enn i 2008) og Gaute Øvrebekk på 3.00.28. Komplett resultatliste i Excel kan du laste ned her.

Les hele innlegget | Make a Comment ( None so far )

Gjennomkjøring Bergen-Voss

Posted on mai 21, 2009. Filed under: Bergen-Voss, Frank Aa, Kåre S, Lars E, Rune SO, Sykkel, Treningsturer |

I dag, på Kristi Himmelfartsdag, var vi 19 syklister som trosset regnet og møtte opp ved Arenum Messesenter kl 08.50. Det regnet såpass kraftig at jeg ble godt våt av turen fra Sandviken til Arenum. En sørgelig start på turen. Målet for dagen var en gjennomkjøring av Bergen – Voss traséen på 6 timer + spisepause i Øystese. Vi hadde også med oss følgebil med en hyggelig sjåfør, som for kr 30 pr mann, fraktet sekker med tørre klær og reservedeler nok til å bygge en sykkel.

Gruppen bestod stort sett av syklister fra Åsane Cykle Klubb og en 3-4 damer fra Voss Sykkelklubb. Fra ÅCK stillte også de erfarne kapteinene Frank Aadland og Kåre Stokke. Med høy røst og massevis av pondus, klarte de to å sørge for at alle holdt seg til det avtalte tidsskjemaet.

Pause i Øystese
Pause i Øystese
Rune Stigum Olsen ble overveldet av all løvetannen han fant . Det vil ikke forundre meg om han reiser opp igjen for å hente inn råstoff til vinproduksjonen sin.
Pause i Øystese
Da vi kom til Øystese hadde det lettet noe og mange valgte å pakke ned regntøy og skifte til tørre klær. Jeg hadde ikke pakket med ekstra sykkelklær og måtte fortsette vått-i-vått. Damene fra Voss ønsket å ta det litt roligere, så turen fortsatte videre uten dem.

Et lite stopp langs Hardangerfjorden mens de siste sliter seg opp bakken.
Endelig sykkelidyll. Tørre veier og vindstille. Hva mer kan man ønske seg…

Toppen av Skjervet

Toppen av Skjervet.
Fremme, ved Voss stasjon. 5 minutter før avgang. Fra Skjervet og innover til Voss gikk det i et vondt tempo, og det var såvidt jeg hang med gjennom rullen.
En kjempefin turdag. Se osgå turdetaljer på GARMIN
Les hele innlegget | Make a Comment ( None so far )

Intervall trening

Posted on mai 20, 2009. Filed under: Rune SO, Trening |

Det har vært kjent en stund at 4*4 er det klart mest effektive måten å trene på, tidsbruk tatt i betraktning.
På grunn av rel dårlig vær i går tok jeg heller en 4*4 på SATS istf. Jeg har trent ganske mye sånn i vinter og vår. Det er skikkelig vondt, men enormt effektivt.
Som en kuriositet kan jeg si at vi ser samme effekt på laksen også. Nyere forskning viser at laksebarn som trenes i tidlig livsfase klarer å stå mot hjerteproblemer og blir ikke så fete som fisk som lever et mer sedat liv.
Noen forskere hevder endatil at genfrekvenser som koder for fedme hos fisk slåes på dersom småfisk ikke trenes i starten. Det samme hørte jeg bli hevdet på en NRK1 Puls sending forleden. Dersom barn er inaktive i starten så vil det nesten være nytteløst å slanke seg og holde vekten dersom man er disponert genetisk for fedme f eks. Men som det sies, et er uansett bedre med en tykk trent mann enn en tynn utrent mann. Det er grunn til å stille seg spm på hvorfor ikke Myndighetene tar affære her og innfører gym hver dag på skolen istf 1-2 timer i uken når man vet at barna blir mer og mer stillesittende og blir kjørt overalt, et sunt måltid midt på dagen f eks ville og vært en naturlig konsekvens av all kunnsakp man nå innehar på feltet (andre land ler av oss). Men Norge velger heller å ta den store helseregningen dagen derpå. Synd for den oppvoksende generasjon.

Gleder med til langturen i morgen!

Les hele innlegget | Make a Comment ( 1 so far )

Løvstakken på 16. mai

Posted on mai 19, 2009. Filed under: Marius E |





Etter turen til Fløyen tidligere på dagen tok mor og jeg like godt en tur til i finværet! Fra Øvre Fredlundsvei og opp Griseryggen til Løvstakken. Vi hørte bruset fra Brann Stadion hele veien opp! Gikk en alternativ vei tilbake, ned mot «Skillingsbollen» og hjem via Søndre Skogvei. Flott ettermiddagstur, skyfri utsikt over store deler av byen, og første gang til topps på Løvstakken for mor 🙂

Les hele innlegget | Make a Comment ( None so far )

Sprekt ungkje og seige geiter!

Posted on mai 19, 2009. Filed under: Bastian E, Bente E, Linda K, Marius E, Teodor E, Tobias E |








Lørdag 16. mai kom mor til Bergen for å passe guttene mens Lars var på sykkelritt i Norhordland. Hun foreslo å ta guttene med på tur opp til Fløyen, og jeg sa ja til å slå følge på turen. Vi hadde en flott tur i motbakkene, via Fjellveien og Tippetue, og med leke- og spisestopp ved naturbarnehagen som trekkplaster på toppen! Guttene var i toppform og gikk på i godt tempo hele veien, og farmoren og onkelen kom på etterskudd flere ganger… Linda kom oss (taktisk) i møte like før vi skulle spise soft-is ved Fløyen stasjon, og slo følge med oss ned til Skansemyren og videre hjem til Hødden. Alle var samde om at det hadde vore en gild tur!

Les hele innlegget | Make a Comment ( None so far )

Nordhordland Rundt 2009

Posted on mai 18, 2009. Filed under: Dag G, Lars E, Nordhordland Rundt, Rune SO, Sykkel, Sykkelritt |

Nordhordland Rundt 2009 er nå vel gjennomført (16. mai). Rittet, som arrangeres av Nordhordland Sykkelklubb, er med dette langt på vei i å reetablere seg som en vårklassiker i turritt-klassen på Vestlandet. Med 370 forhåndspåmeldte og 140 etterpåmeldte syklister ble det ny rekord med 510 ryttere på startstreken.

Fellesstart, med de raskeste syklistene fremst i feltet. Jeg plasserte meg dessverre litt for langt bak og det førte til at jeg måtte sykle helt til Sletta, før jeg fant en en god gruppe jeg kunne henge meg på. Jeg syklet sammen med denne gruppen til Lindås, der jeg forsøkte å dra fra, men ble hentet igjen etter noen kilometer. Like etter Seim, ved Vollum delte gruppen seg og vi syklet alene og i mindre grupper tilbake til mål i Alversund.

Jeg kom inn på 2 timer og 39 minutter. Terningkast 5. Bedre plassering i startgropen kunne nok redusert tiden med 4-5 minutter. Lærdom vi tar med oss til neste år! Dag og Rune kom også vel i havn og fikk gode tider med henholdsvis 2.34 og 2.22. Alle resultatene finner du her. Jeg hadde selvsagt med meg sykkelcomputeren og har nå lastet opp rittdata til Garmin Connect.

Les hele innlegget | Make a Comment ( None so far )

Nye hjul til raceren

Posted on mai 18, 2009. Filed under: Dag G, Sykkel, Utstyr |

Jeg har slitt ut mitt første hjulsett, og da melder spørsmålet om oppgradering seg. Hvis du skal gjøre sykkelen enda bedre å sykle på, har du mest å vinne på å bytte ut hjulene. Dette har mye med vekt å gjøre, men også luftmotstand og styrke.
Vekt: Du kan spare noen hekto i dødvekt ved å skifte til lettere hjul, men det interessante er at når du sykler, så vil vekten ytterst på hjulet doble seg. Et hekto lavere vekt på felg/dekk/slange svarer til to hekto lavere vekt på sykkelrammen. Årsaken er at du bruker energi på å få hjulet til å rotere, og jo tyngre felgen, slangen og dekket er, jo tyngre er det å sette hjulet i sving. Gode hjul har derfor lav vekt i felgen, mens vekten i navet er mindre viktig. Vekten er viktig ved aksellerasjon, dvs. når du kjører teknisk vanskelige ruter, gjerne med mange stigninger. Vekt i hjulene er mindre viktig for en temporytter på flat landevei.
Luftmotstand: Hvis du og sykkelen veier 90 kilo og kjører 32 km/t på flat landevei i vindstille vær, bruker du 76 % av energien på luftmotstand, i 40 km/t bruker du 83 % på luftmotstand (hvis du er lettere, er luftmotstanden en enda verre motstander, henholdsvis 82 og 87 %). Du sparer altså atskillig mer på å gjøre aerodynamiske grep enn vektmessige grep. Aerodynamiske felger har en dypere, dråpeformet profil. Noen produsenter bruker dessuten flate spiler som bryter luften bedre.
Styrke: Brostein og dårlige veier krever mer fokus på styrke enn vekt.
Dekk og slange: punkteringssikkerhet er noe vi ofte setter høyt, og punkteringsbeskyttelse går dårlig i spann med lett vekt. Men hvis du har et godt dekk som Continental GP 4000 S, så kan du godt gå litt ned i slangevekt. Maxxis har superlette slanger som Flyweight (54 g) og Ultralight (67 g). Til sammenligning veier en alminnelig Continental Race 28-slange 105 g. Jeg har foreløpig bare funnet Maxxis på XXL.no. Hvis du har fire slanger på sykkelen (to på hjulene, to i reserve), så sparer du altså 300 gr i vekt (50 g x 6).
Kilder: Denne siden har noen gode tips om utstyr:http://home.smartcall.no/hog021/ og mer vitenskapelige betraktninger finner du her:http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_performance

Les hele innlegget | Make a Comment ( None so far )

Intervalltrening 4×4

Posted on mai 18, 2009. Filed under: Dag G, Sykkel, Trening |

Å få til noen effektive treningsøkter er ikke lett når man er småbarnsforeldre, men intervalltrening er åpenbart løsningen på tidsklemma. I løpet av en knapp time kan du faktisk gjennomføre en super treningsøkt.
Langturer er vel og bra (og det må vi ha), men det er ikke antall kilometer i beina i løpet av uka som teller mest hvis du skal bli bedre til å sykle. Det er treningen av blodpumpa som er viktigst for å øke kapasiteten. Blodpumpa trenes best med 4×4-intervaller, det vil si 4 minutter med en intensitet der du blir kraftig anpusten (90-95 % av makspuls) som veksler med 3-4 minutter i snakkefart. Dette gjentar du fire ganger. En lang, jevn motbakke er best. For oss som bor i Bergen, er Munkebotn eller Kistekleiva i Eidsvåg perfekte: jevne stigninger som varer akkurat i 4 minutter (hvis du er noenlunde godt trent). Intensiteten skal ikke være så høy at melkesyra kommer, i hvert fall ikke før i siste runde. Da går intensiteten ned, og du ødelegger treningen.
Hvorfor 4 minutter? 2 minutter er for lite: blodpumpa når akkurat arbeidsnivået etter snaut 2 minutter, så det er først de siste 2 minuttene som er effektiv trening. Trener du lenger enn fire minutter på høy intensitet, må du antakelig være toppidrettsutøver for å ha særlig utbytte av det: Det er en påkjenning både psykisk og fysisk å holde høy intensitet så lenge. Med 4×4 kan du gjennomføre intervalltreningen på ca en halvtime, legg til ti minutter oppvarming, og ti minutter nedkjøring, så har du en effektiv treningsøkt på 50 minutter. Slå den!
Tommelfingerregelen sier at du øker oksygenopptaket med 0,5 % for hver intervalltrening du gjennomfører, og jo dårligere treningsgrunnlag du har, jo større er effekten. Halvparten av treningene kan godt være intervalltreninger, gjerne mer, men du risikerer slitasjeskader hvis du er for ivrig. Skal du sykle lange ritt, må du uansett legge inn noen treningsturer av tilsvarende lengde innimellom.
Mer detaljert info om intervalltrening finner du for eksempel her:
http://www.sport1.no/sw4557.asp
http://www.sport1.no/sw8257.asp

Les hele innlegget | Make a Comment ( 1 so far )

« Forrige innlegg

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...