Archive for november, 2009

Fotballgeitene

Posted on november 30, 2009. Filed under: fotball |

Hver søndag kl 12.00 møtes en gjeng på Meyeren for fotballkamp. Menn og kvinner, med varierende fysikk, fotballkunnskaper og teknikk , puster og peser seg gjennom ca 1,5 times fysisk aktivitet og innsatsen er det ikke noe å si på. Mens vi voksne løper frem og tilbake, med og uten ball, leker barna pinnekrig og klatrer i trærne.

Som en novise innen fotballfaget er det en fordel med et lite utviklet konkurransegen – da tåler jeg godt å bli driblet frem og tilbake, se hundrevis av baller gå i tunnel mellom beina mine, klare å bomme på åpent mål, skyte et perfekt innlegg – til motspiller, og tape de fleste kamper med et smil:)

Ikke visste jeg at fotball kunne være så gøy! Kjenner du det rykker i fotballfoten? Neste kamp er Søndag 13.12.09 kl 12.00 i fotballbingen på Meyeren. Velkommen!

Reklamer
Les hele innlegget | Make a Comment ( None so far )

Søndagstrim i byfjellene.

Posted on november 29, 2009. Filed under: Blåmanen, Lars E, Munkebotn, Rundemanen, Stoltzen |

I det formiddagens bacon-orgy ebbet ut i noen kopper kaffe og noen romslige håndfuller Bridge-blanding, klargjorde jeg trenings-gadgetene, tok på meg terrengsko og la ut på en etterlengtet søndagstur i byfjellene.

Jeg startet tradisjonelt, med et klyv opp Stoltzen, i frityr-fart, og løp deretter videre mot Brushytten -som forøvrig har søndagsåpent. Jeg fortsatte videre opp mot Blåmanen, selv om veien til Rundemanen nå er åpen igjen. Mot toppen av Blåmanen og videre mot Rundemanen ble stien nokså isete og jeg måtte velge mine skritt med omhu for ikke å skli på de såpeglatte steinene. Fra Rundemanen hadde jeg tenkt å reurnere ned Rundemansveien, men da jeg så retningspilen merket «Munkebotn», ble jeg inspirert til å velge en ny rute.

Veien til Munkebotn var også steinete og til dels veldig glatt – egentlig nokså uegnet for jogging, spesielt når den ene ankelen er under restitusjon. Da blir man fort Bambi på isen, men jeg kom overraskende nok unna med bare én (dog veldig lite grasiøs) buklanding , etterfulgt av et velvoksent vræl, noen ukemsord og et skrubbsår på hånden. Ankelen klarte seg fint, og det var heldigvis ingen gudfryktige turgåere i nærheten.

Det ble en fin tur på nye stier mot Munkebotn og turen tok i alt 2,5 timer i sone 1-fart. Pulsklokken viste gjennomsittspuls på 146 og forbrenning av 1930 kalorier, som dekker inn ca 0,6 kg bacon. Uten at det var et mål i seg selv, klarte jeg dermed såvidt å nulle ut dagens frokost 🙂

Turen ligger også på Garmin Connect

Les hele innlegget | Make a Comment ( 2 so far )

Vet du hvor intensivt du trener?

Posted on november 25, 2009. Filed under: Trening |

Nå kan du beregne hvor høy puls/intensitet du må holde innenfor de puls-sonene Olympiatoppen legger til grunn, og som er omtalt i dette innlegget om trening på bloggen. Sonene er også utgangspunkt for bruk av AktivitetsLOGGEN her på Fjellgeitene.no.

Sone 1: 55 – 77% av maks HF
Sone 2: 78 – 82% av maks HF
Sone 3: 83 – 87% av maks HF
Sone 4: 88 – 92% av maks HF
Sone 5: 93 – 100% av maks HF

Det er ikke sikkert denne inndelingen passer for alle, men det får hver enkelt finne ut av på egen hånd. SATS sin modell er forøvrig nokså lik denne modellen. For å beregne pulssonene må du kjenne makspuls og hvilepuls. Du kan være anonym om du ønsker det.

Klikk HER for å beregne dine pulssoner.

Grafen viser forresten dagens spinning-økt med Åsane Cykle Klubb, det vi kjørte 4×10 minutter harde intervall (stort sett sone 4 for min del) med 2,5 minutters pause mellom hvert drag.

Hvor mye man bør trene og hvordan fordelingen bør være mellom de ulike puls-sonene er også et interessant tema, – og de lærde strides.

Les hele innlegget | Make a Comment ( None so far )

Makspuls II

Posted on november 23, 2009. Filed under: Cathrine W, Lars E, Ståle B, Trening |

Cathrine, Lars og underteikna møtte opp på Mulebana kl 1930 for å delta i galskapen. Ein auke i oppmøte på 50% sidan sist forsøk på laurdag må seiast å vere akseptabelt, men om fleire har lyst å vere med neste gong er det berre å hive seg på.

I tråd meg Olympiatoppens råd var det 20 minuttars oppvarming på veg bort mot Munkebotten før me gjekk i gang med eksperimentet. Tre drag á tre minutt, med to minuttars aktiv pause i mellom stod på programmet.
13 minutt med frivillig lidelse, alt i vitenskapens (og galskapens?) teneste. Det var som seg hør og bør tung pust og pes, vondt i beina og middag på retur på slutten av draga, men såpass må vel til skal ein finne makspulsen sin.

Resultata denne gongen:
Cathrine: 196 (med ein Stoltz i beina frå tidlegare i dag)
Lars: 193 (ein opp frå sist)
Ståle B.: 188 (som sist)

Deretter gjekk det i rolig tempo attende til Mulebana for det tradisjonsrike lagbiletet.
Ved Meyermarken kom så eg med den geniale kommentaren: «Me skal ikkje ta ein halvtime i sone 1 då, Lars?» «Ja, eg e klar,» kom det kvikt og kjekt frå unge Engeli, og vips blei turen forlenga med ein halvtime ut i Amalie Skramsvei med retur i Heien og Formanssvei.

Turen kan gjenopplevast her (mi pulsklokke). Lars sin tur ligger her.

Slik nedjogging skal jo gjerast i låg intensitet, såkalla pratetempo. På slutten var det meeeeeget stor skitpratfaktor, så både Lars og eg var samde om at det bør gå ei stund til neste gong me tek ein slik tur. Evt. gjennomfører den i høgare intensitet så me sluttar å prate og fokuserer på pust. Seier Olympiatoppen noko om denne problematikken skal tru? Køyr debatt!
(…men alle var samde om at det hadde vore ein gild tur).

Skyhøg pulsklokkefaktor
Les hele innlegget | Make a Comment ( 1 so far )

Å finne sin Maks puls

Posted on november 22, 2009. Filed under: Rune SO, Trening |

Hei, dette med maks puls er ikke alltid helt greit å finne. Det er et viktig tema som egentlig burde vært tatt mer fatt i. Min erfaring er at den varierer gjerne 10 slag etter dagsform.
Jeg har en veldig høy makspuls, den ligger på ca 210 slag. På intervall treningene på SATS ligger jeg på 90- 95% av makspuls, ca 190- 200 slag og dette er smertefullt. I dag (selv etter 4 glass vin i går) fikk jeg den opp i 200 slag og det gikk greit. Noen ggr går det imidlertid endel lettere enn andre, har jeg trent godt dagen før er det ikke lett å få den høy dagen etter, og strengt tatt så skal den ike være så høy da heller!

Vil tro de aller fleste stiller inn sin maks puls for lavt, dette ser man tydelig når man feks på Sprek og Blid eller på SATS i Lars Hillesgt bruker pulsbelte som treningssenteret deler ut, mange på min alder ligger da på 80-90% i puls og 150 slag!! Det er svært få 35- 45 åringer som har en makspuls som ligger så lavt som 160- 170 slag f eks. En annen indikasjon på at man har stilt den inn for lavt er også at mange ikke engang blir svett etter det som skulle være en knall tøff interval økt- man ser tydelig at de ikke gir nok jernet. Derfor er det egentlig ikke det beste at man kjører på Puls dersom man ikke sikkert kjenner sine grenser, tror faktisk folk kan holde igjen fordi «klokken viste jo 90%» f eks. Har spurt om ikke treningssentrene kunne holdt noen forelesninger om dette med makspuls og gjøre tester og hjelpe folk til å finne den rette puls for her er det som sagt mye å ta fatt i og treningseffekten kunne blitt bedre for den jevne mosjonist.
Det var nå bare noen personlige betraktninger og erfaringer om saken en vanlig søndags kveld…

Mvh Rune

Les hele innlegget | Make a Comment ( 2 so far )

3,5 timers turopplevelse – av fineste kvalitet

Posted on november 22, 2009. Filed under: Bastian E, Christian W, Fredrik, Lars E, Marcus N, Marie T, Martin T, Morten W, Pål T, Stoltzen, Teodor E, Tobias E, Wenche T |

Lørdag 21. november hadde vi en fin tur opp Stoltzen, videre mot Åsebu og deretter ned Tippetue. Med stort og smått brukte vi 3,5 timer på turen. Såpass må en legge i det, om det skal bli gjort skikkelig, og med skikkelig, tenker jeg ikke på pulssoner, melkesyre, bestetider og knallhard tevling, men snarere den gode turopplevelsen – med opplagte barn som ikke sutrer, gode kakaopauser, skillingsboller, kjeks og saft, utforsking av nye skogsstier, velting av råtne trær, fartsleker, spontane kappløp, kongen på haugen, tissepauser, vennskap, mildt turvær og flott natur, som er tilgjengelig noen få minutters gange fra dørstokken hjemme. Takk for en finfin tur, folkens! (de som var med på turen er nevnt under bilderullen).

Les hele innlegget | Make a Comment ( 3 so far )

Eksperiment Makspuls gjennomført

Posted on november 21, 2009. Filed under: Lars E, Ståle B, Trening |

Da vi på kort varsel inviterte til makspuls-test en lørdag morgen, tett opp mot advent, visste vi godt at vi var inne på et meget smalt spor og hverken Ståle B. eller undertegnede ble veldig overrasket da vi møtte alene på Mulebanen kl 09.00 i dag.

Rigget med pulsbelte og pulsklokke fortsatte vi oppvarmingen gjennom Fjellveien mot Munkebotn. Vi måtte et godt stykke opp mot Munkebotsvatnet for å oppnå 20 minutters god oppvarming, slik opplegget til Olympiatoppen la opp til.

Etter oppvarming var planen å løpe tre intervall på tre minutter, med økende fart. Det var vrient å beregne riktig intensitet. Å løpe i slakk motbakke i tre minutter er ganske vondt for kroppen og det krever litt disiplin og erfaring med intervalltrening for å vite hvor mye økning kroppen tillater før den går i sorg. Det var tydelig at Ståle B. hadde noe bedre innsikt på dette området enn meg. Han hadde fin behersket flyt oppover bakken, mens jeg derimot tråkket litt for hardt ut og hadde ikke mer å gi etter to minutter. Det skal være sagt at 2 minutter er grusomt lang tid under en slik test.

I det tredje draget skulle makspulsen avsløres, men skuffende nok klarte ingen av oss å mobilisere nok kraft til å få høyere puls enn det vi hadde målt i det andre draget. Vi måtte nesten gjøre et nytt forsøk, for å se om det var mer å hente og i forsøk nr 4 gikk vi helt i kjelleren. Det betalte seg i dagens høyeste målinger.
Ståle B. målte makspuls 189 (teoretisk 184) og jeg målte makspuls 192 (teoretisk 186). Testen ble godkjent av utøverne og resultatene ligger nå ute på Garmin Connect: Ståle B, Lars  (det ser ut til at det har gått litt i surr på etappe-kronologien for min del)
Dette var selvsagt ikke spesielt moro, men interessant nok til at vi førstkommende mandag gjør vi en ny test for å se om vi kan oppnå samme resultat. Vi starter fra Mulebanen kl 19.35. Det er bare å hive seg på!
Les hele innlegget | Make a Comment ( 2 so far )

Fjellgeitene måler makspuls i Munkebotn. Hvilken makspuls har DU?

Posted on november 20, 2009. Filed under: Trening |

Aktive fjellgeiter trener en god del basistrening / utholdenhetstrening i vinterhalvåret og da kan det være nyttig å ha et bevisst forhold til hvilken intensitet treningsøktene bør ha for å gi best mulig uttelling. Dette er nyttig for alle, både de som trener én gang pr uke og de som trener hver dag.

Hjertefrekvens er en anerkjent metode for å måle hvor intensivt kroppen jobber under en treningsøkt og det er vanlig å dele denne intensiteten inn i intensitets-soner, basert på hvor mange prosent av hjertets maksimale frekvens som benyttes. Ved å google litt rundt temaet ser det ut til å være flere måter å beregne soner på, men Fjellgeitene legger selvsagt inndelingen fra Olympiatoppen til grunn for sin trening, og nedenfor er de 5 (av 8) mest aktuelle sonene beskrevet:

Sone 1:  55 – 77% av maks HF

Sone 2:  77 – 82% av maks HF

Sone 3:  82 – 87% av maks HF
Sone 4:  87 – 92% av maks HF
Sone 5:  92 – 100% av maks HF

Sonene tar altså utgangspunkt i hver enkelt sin maksimale hjertefrekvens. For mer informasjon om utholdenhetstrening / sone-trening kan artikkelen «Uholdenhetstrening – Trening som virker» fra Olympiatoppen være nyttig lesning.

Makspuls-eksperiment i Munkebotn, lørdag 21.nov kl 09.00.
I morgen, lørdag 21. november, blir det måling av makspuls og de som vil være med på «eksperimentet» kan ta på seg pulsklokken og møte KL 09.00 på Mulebanen. Dette er planen: Vi varmer opp i 20 minutter i Fjellveien på vei bort til Munkebotn. Der tar vi tre repetisjoner på tre minutter, med stigende intensitet. Siste minutt i siste repetisjon skal være med maksimal innsats og høyeste frekvens som måles i løpet av dette minuttet utgjør da din makspuls. Metoden er selvsagt også hentet fra Olympiatoppen
Hvis du av ulike årsaker ikke ønsker å utsette kroppen din for en slik test kan du ta utgangspunkt i en teoretisk makspuls som er 220 minus alder. Dette stemmer noenlunde bra for 6 av 10 utøvere.
Les hele innlegget | Make a Comment ( 2 so far )

Turloggen utvides

Posted on november 11, 2009. Filed under: Uncategorized |

Det er flere Fjellgeiter som har benyttet Turloggen til å registrere turer og treningsøkter med tid, sted/løype og korte referat/kommentarer. Versjon 2.0 av Turloggen heter Aktivitetesloggen og har en del kjekke forbedringer:

  • Flere aktivitetstyper (f.eks. spinning, svømming, løp, sykling, osv.).
  • Treningssone – intensitet
  • Distanse
  • Sortert slik at de siste aktivitetene kommer øverst i listen
  • Støtte for kombinert liste-filter
  • Mini-liste i høyre spalte
  • Gode statistikk-muligheter – det er bare å komme med forslag

AktivitetsLOGGEN ligger som et eget menyvalg øverst i høyre spalte. Aktivitetsloggen er åpen for alle, ingen registrering er nødvendig i forkant.

Les hele innlegget | Make a Comment ( 3 so far )

Fjellgeitene til kamp mot ribbefettet

Posted on november 10, 2009. Filed under: Vintertrening |

Inntak av hinsides mye ribbefett i julemåneden har klassiske skadevirkninger langt inn i kommende års badesesong, men i år skal Fjellgeitene motvirke kroppslig forfall med ukentlige fellestreninger. Det blir fortrinnsvis varierte joggeturer i opplyste turstier i Byfjellene og i Fjellveien, med innslag av høyhastighets-etapper mellom lyktestolpene for de som synes intervalltrening er stor idrett.

Oppmøte på Mulebanen, mandager kl 19.30.

Vel møtt!

Les hele innlegget | Make a Comment ( None so far )

« Forrige innlegg

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...