Vet du hvor intensivt du trener?

Posted on november 25, 2009. Filed under: Trening |

Nå kan du beregne hvor høy puls/intensitet du må holde innenfor de puls-sonene Olympiatoppen legger til grunn, og som er omtalt i dette innlegget om trening på bloggen. Sonene er også utgangspunkt for bruk av AktivitetsLOGGEN her på Fjellgeitene.no.

Sone 1: 55 – 77% av maks HF
Sone 2: 78 – 82% av maks HF
Sone 3: 83 – 87% av maks HF
Sone 4: 88 – 92% av maks HF
Sone 5: 93 – 100% av maks HF

Det er ikke sikkert denne inndelingen passer for alle, men det får hver enkelt finne ut av på egen hånd. SATS sin modell er forøvrig nokså lik denne modellen. For å beregne pulssonene må du kjenne makspuls og hvilepuls. Du kan være anonym om du ønsker det.

Klikk HER for å beregne dine pulssoner.

Grafen viser forresten dagens spinning-økt med Åsane Cykle Klubb, det vi kjørte 4×10 minutter harde intervall (stort sett sone 4 for min del) med 2,5 minutters pause mellom hvert drag.

Hvor mye man bør trene og hvordan fordelingen bør være mellom de ulike puls-sonene er også et interessant tema, – og de lærde strides.

Reklamer

Make a Comment

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

%d bloggere like this: